شرایط و توضیحات لازم جهت ثبت شرکت در کشور جمهوری اسلامی ایران را در مقاله ذیل که توسط تیم حقوقی ثبت شرکت ایرانیان مشهد تهیه شده است، بخوانید :

توضیحات تکمیلی در خصوص ثبت شرکت در مشهد :

عمده ترین صنایع شهر مشهد عبارتند از صنایع غذایی، نساجی، شیمیایی و کانی غیرفلزی و صنایع قطعه سازی و فولاد و کشاورزی. همچنین مشهد یکی از قطب های اصلی تولید چرم در ایران محسوب می شود. در سال های اخیر سرمایه گذاری در بخش پروژه های کلان اداری – تجاری رونق یافته است. با توجه به رونق کسب و کار در این شهر و سهم چشمگیر آن در اقتصاد کشور، تعداد متقاضیان ثبت شرکت در مشهد رو به رشد است،لذا با هدف پاسخگویی به نیاز متقاضیان ثبت شرکت در خصوص کسب اطلاعات تخصصی در این زمینه،در ادامه به بررسی و تشریح کلیه مطالب مرتبط با ثبت شرکت در مشهد می پردازیم.

شرکت چیست؟

شرکت از اجتماع ۲ یا چند شریک یا سهامدار و یا موسس که دارای هدف مشترکی برای رسیدن به یک هدف واحد تشکیل می شود گفته می شود ، شرکا یا سهامداران هر شرکت می توانند شخصیت های حقیقی و حقوقی باشند. هر شرکت دارای یک هدف با خط مشی می باشد که توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی (شرکا یا سهام داران) تعیین می شود.اصولا این خط مشی در چهارچوبی به نام اساسنامه که دارای مفاد مختلفی می باشد تشکیل می شود.

مزایای ثبت شرکت :

  • جلب اعتماد شخص یا شرکت طرف قرارداد به جهت گستردگی سطح تعهد شرکت ها نسبت به بدهی ها
  • حمایت های قانونی از اشخاص حقوقی
  • رسمیت پیدا کردن فعالیت از طریق ثبت شرکت
  • ایجاد فرصت حضور در مناقصات و مزایدات
  • اخذ و اعطای نمایندگی رسمی شرکت
  • جلب اعتماد و همکاری مشتریان و ارگان های ذیربط با توجه به امکان استعلام های قانونی موثق در خصوص وضعیت و عملکرد شرکت
  • ثبت رسمی کلیه سوابق شرکت و قابلیت استناد به آن در صورت لزوم
  • امکان استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری از بانکهای خصوصی و دولتی و موسسات مالی و اعتباری
  • تجمیع سرمایه و توان فکری اعضاء با توجه به عدم امکان ثبت شرکت به صورت انفرادی و ضرورت معرفی حداقل دو نفر به عنوان شریک یا سهامدار
  • ایفای نقش های اجتماعی در ابعاد وسیعتر

انواع شرکت :

در قانون تجارت ۷ دسته شرکت تعریف گردیده که هریک خاصیت ها و خصلت های خود را در قانون تجارت دارند و دارای اساسنامه های نزدیک به هم که دارای طرح یکپارچه می باشد هستند. اصولا در اساسنامه شرکتها از مواردی نظیر نام شرکت ، موضوع فعالیت شرکت (هدف)، مدت زمان فعالیت شرکت ، آدرس مرکز اصلی (دفتر مرکزی) و شعب شرکت ، میزان سرمایه شرکت(میزان سهام یا سهم الشرکه ی هر یک از اعضا)به تفکیک نقد و غیر نقد تعداد سهام شرکت و نوع آنها (بی نام ،با نام ، ممتاز ، وثیقه و ….)، نحوه انتقال سهام و ….. لازم به ذکر است مؤسسین می توانند هر تعداد ماده که نقیض مواد اصلی اساسنامه و مخالف قانون تجارت نباشد را به اساسنامه شرکت اضافه نمایند.

انواع شرکت های قابل ثبت در اداره ثبت شرکتها طبق قانون تجارت عبارتند از:

شرکت با مسئولیت محدود ، سهامی (خاص و عام)، شرکت های مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی ، شرکت های تعاونی(تولید و مصرف)، تضامنی و نسبی .

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مشهد :

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود(درصد سهم الشرکه) در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.همان طور که از اسم شرکت با مسئولیت محدود قابل تشخیص است،سطح تعهدات این شرکت ها نسبت به انواع دیگر شرکت کمتر است.

شرکت با مسئولیت محدود اغلب برای موضوعات بازرگانی نظیر: آرایشی بهداشتی ، آشامیدنی ، موادغذایی، خرید، فروش، صادرات، واردات و به طور کلی کلیه موضوعاتی که نیاز به شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی ندارند، مناسب تر می باشد. از ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود ، داشتن هیئت مدیره (تصمیم گیرنده ) خارج از شرکاء می باشد که برای سرمایه گذاری افراد دیگر قابل استفاده می باشد. برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز واریز سرمایه در حساب بانکی و یا بازکردن حساب بانکی در هنگام تأسیس نمی باشد.

ثبت موسسه در مشهد:

موسسه غیر تجاری نوعی از اشخاص حقوقی است که فقط در زمینه ارائه خدمات فعالیت دارد و مانند شرکت در زمینه تجارتی فعالیت نمی کند. مؤسسات غیر تجاری به دو نوع انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می شوند.

مؤسسات انتفاعی از اشخاص حقیقی شکل گرفته است که هدف آنها از تشکیل مؤسسه کسب منافع و درآمد و تقسیم سود بین اعضا می باشد. ولی مؤسسات غیر انتفاعی مانند اتحادیه ها، سندیکاها،دسته جات سیاسی و انجمنها و احزاب و NGO ها جهت کسب سود و تقسیم منافع تشکیل نشده اند.

در واقع مؤسسه غیرتجاری شرکتی است که درآن امورتجاری خرید، فروش، صادرات و واردات صورت نمی گیرد صرفاً جهت انجام امور خدماتی از آن درقانون تجارت یاد می شود.

از مثال های این نوع مؤسسات نظیرموسسات حقوقی،موسسات خدماتی و فرهنگی و هنری بدون انجام امور تجاری می باشد.توجه داشته باشید که سرمایه ثبتی مؤسسات غیرتجاری از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بالا می باشد و برای ثبت موسسه یا به نوعی ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها به جز موارد استثنا نیاز به اخذ مجوز از ثبت نمی باشد.

ثبت شرکت سهامی در مشهد :

شرکت سهامی یکی از انواع شرکت است که در آن سرمایه شرکت به سهم هایی با ارزش اسمی یکسان تقسیم شده و هر یک از شرکا دارای میزان مشخصی از سهام شرکت می باشند. بدیهی است که میزان مسئولیت هر یک از سهامداران شرکت به اندازه مقدار اسمی سهم آنهاست.ماده ۴ لایحه اصلاح قانون تجارت می گوید: شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود: نوع اول شرکتهای سهامی عام هستند که موسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند و نوع دوم شرکتهای سهامی خاص هستند که تمام سرمایه آنها درموقع تأسیس منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده است.

ثبت شرکت سهامی خاص در مشهد :

شرکتی است که از حداقل ۳ سهامدار (مؤسس) حقیقی یا حقوقی تشکیل می شود.در این نوع شرکت اعضای هیئت مدیره اجباراً باید از سهامداران باشند و فقط مدیرعامل می تواند خارج از سهامداران باشد. این نوع شرکت دارای سطح تعهدات بالاتری نسبت به شرکت با مسئولیت محدود می باشد. ثبت شرکت سهامی خاص اغلب به متقاضیان حضوردر مناقصات و مزایدات و پیمانکاران و متقاضیان دریافت وام، تسهیلات و اخذ ضمانت نامه های بانکی ازبانک های دولتی و خصوصی توصیه می شود. برای ثبت شرکت های سهامی خاص باید سهامداران حسابی به نام شرکت افتتاح کرده وحداقل ۳۵%سرمایه اولیه اعلامی را به آن واریز کنند که این مبلغ تا زمان چاپ روزنامه رسمی قابل برداشت نمی باشد.

ثبت شرکت تضامنی در مشهد:

شرکت تضامنی شرکتی است که دارای بار تعهدی ومسئولیتی بسیار بالایی می باشد این نوع شرکت ها مناسب برای امور ارزی- ریالی-صرافی-خرید –فروش سکه و اخذ جواز صرافی نوع ۱ و نوع ۲ می باشد بارتعهدی درشرکتهای تضامنی برعهده شرکا یا نفراتی می باشد که درنام شرکت اسم آن ذکر شده است درنظرداشته باشید میزان کل تعهد برای هرسرمایه ای دراین نوع شرکت برعهده تک تک شرکا می باشددرشرکت تضامنی معمولا از نام اشخاص به همراه شرکاء آنها درنام شرکت استفاده می شود برای ثبت شرکت تضامنی درابتدای ثبت نیازی به اخذ مجور قبل از تاسیس نمی باشد.

ثبت شرکت تعاونی در مشهد :

شرکت تعاونی شرکتی که از حداقل ۷ نفر سهام دار تشکیل می گردد که به۲ صورت تعاونی تولید و تعاونی مصرف در اداره ثبت شرکتها به ثبت می رسد. درنظر داشته باشید برای ثبت شرکت تعاونی ابتدا باید هیئت مؤسس پس از تشکیل جلسه موسسین صورتجلسه مربوطه را به اداره تعاون ارجاع و مجوز لازم جهت ثبت شرکت تعاونی دراداره ثبت شرکتها رااخذ نماید. لازم به ذکر است برای ثبت شرکت تعاونی کلیه سهام داران باید دارای تعداد سهام مساوی باشند.

* برای کسب اطلاعات در زمینه ی ثبت شرکت سهامی عام، ثبت شرکت مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی و شرکت نسبی با شرکت ثبت ایرانیان تماس بگیرید.

مراحل ثبت شرکت در مشهد :

مراحل ثبت شرکت در مشهد توسط شما :

  1. تکمیل مدارک شرح داده شده
  2. ثبت نام در سامانه پذیرش تأسیس ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری و دریافت شماره پیگیری پرونده از سایت
  3. پیگیری مستمروضعیت کارشناسی پرونده با کد پیگیری پذیرش تأسیس از سامانه ثبت شرکت ها تا زمان دریافت ابلاغیه تأیید نام شرکت
  4. مراجعه سهامداران به بانک و واریز ۳۵% سرمایه اعلامی به حساب افتتاح شده به نام شرکت و دریافت گواهی بانک خطاب به اداره ثبت شرکت ها مبنی بر پرداخت ۳۵%سرمایه اولیه (مختص شرکت های سهامی خاص)
  5. پرینت اوراق رسمی شرکت شامل اساسنامه،تقاضانامه،شرکتنامه و متن صورتجلسه از سامانه و امضای کلیه صفحات آن توسط کلیه افراد شرکت (شرکا و هیئت مدیره) و برای شرکت های سهامی خاص شامل اساسنامه،اظهارنامه و متن صورتجلسه از سامانه و امضای کلیه صفحات آن توسط کلیه افراد شرکت (سهامداران و هیئت مدیره).
  6. پست کلیه مدارک به اداره ثبت شرکت های حوزه ی ثبتی مربوطه شامل : کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و شرکا،گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره(فردی که فقط شریک باشد و در هیئت مدیره سمتی نداشته باشد،نیازی به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه ندارد.)،کپی مجوز یا مدرک تحصیلی با توجه به موضوع فعالیت شرکت در صورت نیاز، اوراق رسمی شرکت(با توجه به نوع شرکت)،برگ تأیید نام و پذیرش تأسیس پرینت گرفته شده در سامانه،گواهی واریزی ۳۵%سرمایه اولیه به حساب بانکی شرکت(مختص شرکت های سهامی خاص)
  7. پیگیری وضعیت کارشناسی پرونده تا زمان دریافت ابلاغیه صدور آگهی تأسیس در سامانه ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری.
  8. مراجعه به اداره ی ثبت شرکت های حوزه ی ثبتی شرکت و دفتر نویسی توسط یکی از سهامداران یا اعضای هیئت مدیره و دریافت آگهی تأسیس و مدارک شرکت.

جهت اطمینان خاطر از صحت انجام پروسه ثبت شرکت در مشهد می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان مؤسسه حقوقی ثبت شرکت و برند ایرانیان، حامی کارآفرینان مشهد، بهره مند شوید .

مراحل ثبت شرکت در مشهد توسط ثبت شرکت ایرانیان :

  1. تدوین جامع وتخصصی موضوع فعالیت شرکت شما
  2. همراهی جهت انتخاب اسم برای شرکت
  3. انجام کلیه پروسه ثبت شرکت (ثبت نام سامانه و مراحل اداری)

در واقع شما فقط مسئولیت اعلام شرایط مورد نظر برای شرکتتان و تکمیل مدارک و امضاء اوراق و دریافت نهایی آگهی تأسیس و اوراق ثبتی را به عهده دارید،سایر مراحل را با آرامش خاطر، با صرف کمترین زمان و هزینه به کارشناسان کار آزموده ثبت ایرانیان بسپارید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت درمشهد :

  • کپی مدارک شناسایی شامل: شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و شرکا و بازرسین (هیئت مدیره،سهامداران و بازرسین برای شرکت های سهامی خاص)
  • تاییدیه کد پستی محل دفتر شرکت و اقامتگاه افراد
  • شماره تلفن همراه مدیرعامل که به نام ایشان ثبت شده باشد
  • کپی مجوز یا مدرک تحصیلی با توجه به موضوع فعالیت شرکت در صورت نیاز
  • ارائه گواهی بانک خطاب به اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری مشهد، مبنی بر واریز حداقل ۳۵% سرمایه اولیه شرکت یا کل سرمایه در حساب افتتاح شده به نام شرکت با قید عبارت شرکت در شرف تأسیس (فقط برای شرکت های سهامی خاص واریز حداقل ۳۵% و ارائه گواهی باید انجام شود)

مدت زمان ثبت شرکت در مشهد :

مدت زمان ثبت شرکت حدود ۲۰ الی ۲۵ روز کاری می باشد. وقت شما برای ما ارزشمند است. برای ثبت تخصصی شرکت در کمترین زمان ممکن با کارشناسان مجرب شرکت ثبت ایرانیان در تماس باشید و از مشاوره و پشتیبانی رایگان متخصصین ما بهره مند شوید.

هزینه ثبت شرکت در مشهد :

هزینه ثبت شرکت، با توجه به مبلغ سرمایه اولیه اعلامی و موضوع فعالیت شرکت، متغیر است. جهت استعلام هزینه ثبت شرکت می توانید با شماره های ثبت شرکت ایرانیان تماس بگیرید.

نکات مهم برای ثبت شرکت :

  1.  برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها و انتخاب نام حتما باید از اسامی ثبت نشده استفاده و انتخاب کرد که درتعداد سیلاب برای انتخاب نام ملاک نیست اما تعداد سیلاب بیشتر نداشتن شباهت بیشتر کمک خواهد کرد پس حتی نام تک سیلاب یا دوسیلاب به شرط نبودن در اداره تعیین نام قابل ثبت خواهد بود.
  2. سمت های مورد استفاده در ثبت شرکت،عبارتند از مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نائب رئیس عضو هیئت مدیره، بازرس اصلی، بازرس علی البدل و … .درنظر داشته باشید برای ثبت هرنوع شرکت استفاده از این سمت ها به شرط تکراری نبودن قابل اعمال است.درشرکتهای سهامی و تعاونی وجود بازرس اصلی وعلی البدل اجباری می باشد اما در شرکتهای دیگراختیاری می باشد.
  3. مدیرعامل نباید در چند شرکت دیگر به طور همزمان سمت مدیرعامل داشته باشد.
  4. اشخاص دولتی نمی توانند دارای سمت در شرکتهای خصوصی باشند.
  5. اشخاص دولتی می توانند در شرکت های خصوصی نهایتاً ۵% سهام داشته باشند.
  6. برای ثبت شرکت فنی و مهندسی حتما باید یکی از اعضای سمت دار شرکت دارای مدرک مهندسی مرتبط باشد.
  7. ملاک ثبت یک شرکت در اداره ثبت شرکتها صدور آگهی در اداره ثبت شرکتها و امضای ذیل دفاترثبت شرکتها و اخذ گواهی روزنامه رسمی جهت درج در روزنامه رسمی کشور می باشد .
  8. حداقل سرمایه اولیه اعلامی برای ثبت اغلب شرکتها ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال می باشد .

ثبت شرکت های دانش بنیان :

شرکتهای دانش بنیان شرکتهایی هستند که پس از تولید خدمات (دانش بنیان) ، دانش و ارائه راه کار تولید آن می توانند از مزایا و تسهیلات قانونی برای مدت معین تا تولید اصل استفاده کنند .

شرکتهای دانش بنیان شرکتهایی هستند که می توانند از طریق فروش فناوری (خدمات) حداقل درآمد را برای یک مدت کوتاه کسب نمایند دراین صورت می توانند شاخص های اختصاصی را از طریق این روش را برای اخذ تسهیلات و مزایا استفاده کنند.

درنظر داشته باشید در ثبت شرکت دانش بنیان شرکتهای دولتی- موسسات و نهادهای عمومی وغیردولتی و نیز شرکتها و موسساتی که بیش از ۵۰ % مالکیت آنها برای بخش دولتی می باشد نمی توانند در شرکتهای دانش بنیان قرارداد و از مزایا و حمایت های قانون دانش بنیان استفاده کنند.

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید کلیه اطلاعات مربوط به سهامداران و اعضای هیئت مدیره و رزومه شرکت و اطلاعات افراد درون سازمان مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا شامل شرکت دانش بنیان می شوند یا خیر.

شرکتهایی که در پارک علم و فن آوری مستقر می باشند باز هم باید درمراحل ارزیابی قرارگیرند. حضور اعضای هیات علمی درشرکتها می تواند کمک شایانی برای ارزیابی شرکت دانش بنیان کند.

نکات مهم در مورد ثبت شرکت دانش بنیان :

  1. استفاده از حمایت های مربوطه منوط به استعلام دستگاه اجرا کننده حمایت از دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت براجرا و تأیید از سوی این دبیرخانه می باشد.
  2. درصورت تخلف و استفاده غیرمجاز از تسهیلات استفاده نکردن درراستای تولید فناوری مطابق مجازات های ماده ۱۱ قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان برخوردار خواهد شد .
  3. در نظر داشته باشید به شرکتهای تأیید شده مجوز و یا گواهی خاصی اعطا نمی شود.

اقدامات الزامی پس از ثبت شرکت :

  • اقدام جهت اخذ روزنامه رسمی و کثیرالانتشار تاسیس شرکت پس از دریافت آگهی تأسیس شرکت
  • اقدام جهت اخذ دفاتر پلمپ تجاری (حداکثر تا یک ماه پس از تأسیس)
  • اقدام جهت تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی (حداکثر تا دو ماه پس از تأسیس شرکت)
  • تمدید یا تغییر سمت اعضای هیئت مدیره (دو سال یکبار) و بازرسین (هر یک سال) برای شرکت های سهامی خاص
  • تصویب تراز و سود و زیان سال مالی شرکت هر یک سال (ابتدای سال مالی شرکت)

اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت :

  1. ثبت برند (ثبت علامت تجاری)
  2. اخذ رتبه (گرید)
  3. اخذ کارت بازرگانی

سوالات متداول در خصوص ثبت شرکت :

  • آیا بالا بودن سرمایه شرکت،موجب افزایش مالیات شرکت می شود؟ خیر، مبلغ مالیات با توجه به درآمد شرکت تعیین می گرددو تنها ارتباط بین سرمایه اولیه و هزینه های اداره ی دارایی،پرداخت مبلغ ۲ در ۱۰۰۰ (۰٫۰۰۲) مبلغ سرمایه اولیه به هنگام تشکیل پرونده ی مالیاتی است.(ثبتهای بعد از سال ۱۳۹۵ درصد مالیات ۰٫۵ در ۱۰۰۰)
  • آیا نام شرکت می تواند لاتین باشد؟ خیر،نام شرکت باید ریشه ی فارسی داشته باشد.
  • آیا با ثبت شرکت در یک شهر در شهر دیگری هم می توان فعالیت داشت ؟ بله،با ثبت شرکت امکان فعالیت در هر شهر از کشور را خواهید داشت.
  • مالیات شعبه شرکت چگونه بررسی می شود؟ مالیات کلیه شعب از طریق حوزه ی مالیاتی محلی که دفتر مرکزی در آن واقع شده است،بررسی می شود.
  • آیا در یک شهر می توان چند شعبه برای شرکت به ثبت رساند؟ خیر. در هر شهر نمی توان بیش از یک شعبه به ثبت رسانید. شهری که دفتر مرکزی در آن واقع شده است، اصلاً امکان تأسیس شعبه وجود ندارد.

باسپاس از انتخاب شما

ثبت شرکت ایرانیان

در خدمت شماست

ثبت شرکت در مشهد

ثبت شرکت در مشهد